Publiczne Przedszkole Integracyjne nr 22 w Warszawie

NOWE PROPOZYCJE -WIOSNA NA WSI, WIOSENNE POWROTY

22 kwietnia - DZIEŃ ZIEMI - informator dla dzieci

 

WIOSNA NA WSI

WIOSNA NA WSI - KOLEKCJA ZADAŃ DLA ŻABEK i nie tylko

Opowiadanie i wiersze:

  1. „Kaczęta, prosięta...konięta? - Olek i Ada

https://www.youtube.com/watch?v=OdJWW6Q0VAQ

  1. Wiersz A. Widzowskiej Kogutek– inscenizacja, teatrzyk

Sylwety do teatrzyku cieni (słońce, kogut, dwoje dzieci, kot, pies, dwie świnki, baran, krowa, dwie kaczki, dwie gąski, dwa kurczaki, budzik).

Obudziło się słoneczko,

zaświeciło tuż nad rzeczką

i promyczkiem pac! kogutka.

– Wstawaj, śpiochu! Piej! Pobudka!

Dzieci wołają: – Wstawaj!

Lecz kogucik oczy mruży,

chciałby pospać trochę dłużej…

– Niech zwierzęta zbudzi kotek,

który słodko śpi za płotem.

Kot przeciąga się na ganku.

– Lubię miauczeć o poranku…

 Jak nie piśnie: – Miauuu! Pobudka!

Na to przybiegł pies z ogródka.

Warknął: – Słyszę kocie piski!

Aż mi kość uciekła z miski!

Hau! Hau! To najlepszy budzik,

nawet świnki śpiochy zbudzi!

Świnki wyszły na podwórze.

– My też chcemy śpiewać w chórze!

Miauczki, szczeki, kukuryki

zamieniamy w śliczne kwiki!

Wtem pojawił się kogucik.

 – Proszę więcej się nie kłócić!

Kto jest mistrzem przebudzanek?

Niech rozstrzygnie pan baranek!

Baran rzekł:

– Przestańcie skrzeczeć!

Budzik może tylko beczeć!

Beeee! I beeee! Każdego ranka,

więc głosujcie na baranka!

Przydreptała krówka w łaty.

– Ja zamuczę!

Kto jest za tym?

Muuuu tak miłe jest dla uszka,

 że obudzi w mig leniuszka!

Przyczłapały żółte kaczki,

białe gąski i kurczaczki.

Wszyscy chcą od rana gdakać,

piszczeć, gęgać albo kwakać!

 Dość miał kogut tego krzyku.

Zapiał głośno: – Kukuryyykuuu!

Wiecie, kto nas będzie budzić?

Zwykły elektryczny budzik.

2a. Wierszyki rytmiczne, ilustrowane ruchem

Kurka

Kurka usiąść chce na grzędzie,
bo wysoko wtedy będzie!
Podskakuje mała kurka,
aż się kurce trzęsą piórka.
 
1. Dziecko rysuje rytmicznie w powietrzu cztery szczebelki grzędy- 
od najniższego do najwyższego( na dwie sylaby przypada jeden
ruch ręki od strony lewej do prawej).
2. Staje na palcach i jak najwyżej unosi ręce.
3. podskakuje obunóż, poruszając rękami- skrzydełkami.
4. Porusza zabawnie całym ciałem, potrząsając "Piórkami".

 

 
Kotek na płotku
Obok płotka stoi kotek .
Hop! Wskakuje na ten płotek.
Teraz po nim spaceruje,
bo tu się najlepiej czuje. Miau!
 
1. Dziecko stoi na czworakach obok rozciągniętej skakanki lub sznurka (narysowanej linii).
2. Kotek czterema łapkami wskakuje na płotek (linię).
3. i 4. Dziecko spaceruje po płotku, starając się z niego nie spaść. 
 

Idzie piesek

Idzie piesek po chodniku,
teraz idzie po trawniku.
A gdy piesek ujrzał kotka,
to niechcący wszedł do błotka.
 
 
1. Dziecko uderza dłońmi na przemian rytmicznie w uda ( na dwie sylaby przypada jedno uderzenie).
2. Rytmicznie uderza w uda zewnętrzną stroną dłoni.
3. Stuka w uda wszystkimi palcami raz jednej, raz drugiej dłoni.
4. Uderza rytmicznie w podłogę rozluźnionymi dłońmi tak, jakby dotykało błotka.
 
Dziobią kurki
 
Jedna kurka dziobkiem dziobie
i ziarenek szuka sobie.
Druga kurka dziobkiem dziobie
i ziarenek szuka sobie.
Dziobią, dziobią kurki obie,
a ja teraz nic nie robię.
 
1. i 2. dziecko stuka rytmicznie w podłogę lub palcami jednej ręki ułożonymi w kształt ptasiego dziobka.
3, i 4. Uderza równomiernie w podłogę dziobkiem ułożonym z palców drugiej ręki.
5. Stuka rytmicznie w podłogę obydwoma dziobkami jednocześnie lub na przemian.
6. Rozkłada ręce i porusza nimi lekko i miarowo w górę i dół.
 
 
Piesek i deszcz
 
Pada deszczyk, pada deszczyk.
Kapią krople: kap, kap, kap.
Piesek nie chce iść na spacer,
bo nie lubi moczyć łap.
 
Nie ma deszczu, nie ma deszczu!
Już nie kapie: kap, kap, kap.
Piesek idzie na spacerek
Nie zamoczy sobie łap.
 
Dziecko siedzi za drugą osobą, tak aby swobodnie sięgało do jej pleców.
1. i 2. Palcami obu rąk na przemian stuka w plecy osoby siedzącej z przodu- rytmicznie i delikatnie.
3. i 4. W ten sam sposób pukają pięściami na przemian w górną część pleców.
5.i 6. Obiema płaskimi dłońmi rytmicznie "zmazują krople deszczu" z pleców osoby siedzącej z przodu.
7. i 8. Pukają miarowo pięściami w różne miejsca na plecach naśladując bieganie pieska. Zamiana miejsc i zabawa trwa dalej.  Miłej zabawy!
 
  1. Gospodarstwo i życie na wsi

https://www.youtube.com/watch?v=v20WMrcDRK4

Zwierzęta na wsi : https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

Literatura do zajęć w wiejskiej zagrodzie: http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/04/w-wiejskiej-zagrodzie-literatura-do.html

Zajęcia różne do tematu wiejska zagroda: https://przedszkouczek.pl/2019/03/29/zwierzeta-na-wsi/

  1. Zabawy dydaktyczne
  1. " Sylaby na opak"- zabawa słowna. Analiza i synteza wyrazu.

    Sylabizujemy wyrazy związane z tematyką go od tyłu. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o jakie słowo chodzi.

    wa- kro ( krowa), nia- świ (świnia), ra-ku ( kura), czę-kur (kurczę), bię- źre ( źrebię), lę- cie (cielę), nik- kur (kurnik), nia- staj (stajnia), to- bło (błoto), ko- mle (mleko), ko- jaj (jajko), no- sia (siano).... Zabawę można wykorzystać przy innych tematykach
  1. " Co to za zwierzę"- zabawa słuchowa.

Rozpoznawanie odgłosów  wydawanych przez zwierzęta wiejskie, na podstawie efektów dźwiękowych.

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

  1. Zagadki słowne o zwierzętach na wsi w ramach utrwalenia:

Chodzi po podwórku,
Woła: „Kukuryku”,
On i jego przyjaciele,
Mieszkają w kurniku.
(kogut)

Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ....
(świnia)

Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?
( owca)

Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
Na śniadanie dam ci jajko.
(kura)

Zawsze blisko krowy i ogonem
miele, każdy już odgadnie,
bo to przecież...(ciele)

Nad rzeczułką wartką,
kto to drepce z dziatwą?
Żółte nóżki ma.
Gę, gę, gę, gę, ga! ... (gęś)

Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo
boją się go myszy. ...(kot)

Mieszka w chlewiku
tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę
i mięso chowana. ...(świnia)

Chodzi po podwórku
I grzebie łapami.
Jest to ptak domowy,
Nazwijcie go sami. ... (kura)

Dobre ma zwyczaje
– ludziom mleko daje. ...(krowa)

Bywa siwy, gniady, kary,
Wozi ludzi i ciężary. ... (koń)

Za kości rzucone dziękuje ogonem. ...
(pies)

po podwórku sobie chodzi
i kurczęta żółte wodzi. ... ( kura)

Mucząc woła gospodynię
Bo to zwierze z tego słynie,
Że gdy muczy to oznacza -
Gospodynię czeka praca 

Mleko wnet do wiadra leci,

By je piły wszystkie dzieci,
Żeby każdy z Was był zdrowy
A to mleko dają ...(krowy)

Żółciutkie kuleczki
Za kura się toczą,
Kryją się pod skrzydła,
Kiedy wroga zoczą. ... (kurczęta)

W każdej wsi jest taki budzik,
który co dzień budzi ludzi.
Budzik chodzi, łapką grzebie.
Choć nie czesze się, ma grzebień. ...(kogut)

Szybko biega, rży i parska.
Na śniadanie - owsa garstka.
Potem w stajni grzecznie stoi.
Czeka, aż go ktoś napoi.
Ty odważnie podejdź doń,
bo to jest po prostu ... (koń)

Żółte, puszyste piórka,
okrągłe, grube brzuszki,
oczka jak dwa paciorki
i płaskie krzywe nóżki. ...(kaczątko)

Chodzi po podwórku-
Zawsze grzebień nosi,
Jest panem podwórka
i chlubą gosposi? ... ( kogut)

 

Niezdarnie chodzi,         Zdobny w grzebień i ogonek              Zwierzę, które- daję słowo-             

Pływa po wodzie            Wita głośno nowy dzionek.                 Każdą nogę ma z podkową.
i głosno kwacze-             Pianie- oto jego nuta                          Dawniej wiózł rycerzy, broń,
to stado.........                  Nie zaśpisz, gdy masz ........              Albo ciągnął wozy.......... .
 
Za mleka miseczkę             W oborze stoi,                                 "Koo, koo"- gdacze strosząc pióra
Pomruczy troszeczkę          Gdy ją wydoić                                  źródło smacznych jajek, .........
Ten wielbiciel psot               Da mleko zdrowe.
I wróg myszy- ...... .             poznajcie ......... .
 
Wełnę na swetry, na sery mleczko           Mieszka w domu albo w budzie,
Daje zwierzątko zwane .......... .                Kości mu rzucają ludzie,
                                                                  Merda, gdy szczęśliwy jest
                                                                  Przyjaciel człowieka- ....... .
 
Wesoły ryjek, ogon- sprężynka,
Żyje w chlewiku tłuściutka ......... .

 

  1. Zabawa w kodowanie: zaprowadź krowę na trawę

Opis zabawy na stronie:

https://ztorbynauczycielki.pl/kodowanie-2/

Plik PDF do wydrukowania KROWA KODOWANIE

  1. Eksperyment- kolorowe mleko

https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g

  • Prace plastyczne:
  1. „W magicznym, zielonym świecie” – zajęcia plastyczne.

Dla dziecka: zielona farba, pędzelek, kartka.

Rozwiązywanie zagadki I. Fabiszewskiej.

Taki kolor mają liście, taki kolor trawa ma.

Taki kolor ma też światło, gdy po pasach idę ja.

W magicznym, zielonym świecie, każdy namalowany na kartce element musi mieć kolor zielony. Dzieci malują na kartkach wymyślony przez siebie, magiczny, zielony świat. Starają się zapełnić całą powierzchnię kartki.

  1. Krówka – z kółeczek

https://www.youtube.com/watch?v=cMCzm33L87I

  1. Kukiełki z łyżki

https://www.youtube.com/watch?v=pRMXWxPT3b4

  1. Wiejska zagroda

Można wydrukować lub narysować zwierzęta mieszkające na wsi. Pokolorować je i wyciąć, dokleić do wykałaczek i stworzyć swoją farmę. Inspiracja na stronie:

http://www.przedszkolenutka.eu/galeria-szczecin3/09-07-2014r-zwierzeta-z-wiejskiej-zagrody-prace-plastyczne/

5.Wiejskie zwierzęta z rolek po papierze toaletowym

Stwórz swoje wiejskie podwórko, pomysły do wykonania znajdziesz na tej stronie:

https://dollarstorecrafts.com/2011/04/make-cardboard-tube-farm-animals/

6.Inne ciekawe pomysły na zwierzątka z wiejskiej zagrody

https://iheartcraftythings.com/15-baby-animal-days-farm-crafts-for-kids.html

  1. Filmy edukacyjne:

Zwierzeta w gospodarstwie

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

 GRY

  1. Co słyszysz? – zwierzęta wiejskie

https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc?fbclid=IwAR3QGGGML9BibMG-FLVKyXoGGjLfqHFrixDwWjI_LXIjhrMZDKDXmxrui0c

  1. Kto tu mieszka?

https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07

Filmy edukacyjne:

Zwierzeta w gospodarstwie

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

Piosenka do posłuchania: KURA GDACZE: KO KO https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

  1. Gra planszowa – zwierzęta wiejskie - GRA

 Rozgrywkę uatrakcyjniają pola KABOOM lub BOOM - jeśli na nie staniemy to musimy wrócić na start.

 

Gimnastyka gimnastyka na każdy dzień

 

Łamigłowki – karty pracy:

  1. Książka Olek i Ada cz.4 s. 56-69 (pięciolatki)
  2. zwierzeta
  3. zd5swinki.pdf rodzina świnek - instrukcja: 1. Przygotuj kredki, klej, różową włóczkę
    2. Wytnij z karty częściowo pokolorowane świnki i dokończ je kolorować na różowo
    3. Złóż i sklej według instrukcji tak, aby można było je postawić (w stadzie)
    4.Przyklej świnkom zakręcone ogonki z włóczki
    5. Nazwij każdą świnkę imieniem, jakie podpowie ci fantazja

 dokumenty/zd1.pdf

dokumenty/zd2.pdf

dokumenty/zd3.pdf

dokumenty/zd4.pdf

 

WIOSENNE POWROTY

 

DLA MŁODSZYCH DZIECI:

 https://pl.pinterest.com/pin/686306430688957548/- filmik na Lulek.tv "Bocian i wiosna"

https://pl.pinterest.com/pin/463096774176713286/  - filmik "Zwiastuny wiosny - bociany" 
https://pl.pinterest.com/pin/345862446378040865/  - praca plastyczna "Bociany w gnieździe" 
https://pl.pinterest.com/pin/709739222515824640/ - pokoloruj wg wzoru "Bocian" 
https://www.youtube.com/watch?v=kk5oMrOkffc  - piosenka "Bocian" 
https://www.youtube.com/watch?v=GZ0C89ZJqds  - piosenka "Między nami bocianami" 
https://www.youtube.com/watch?v=9K5XbTWJC-I - film "Przygód kilka wróbla Ćwirka" odc. 23 - "Nie chce do Afryki"
https://www.youtube.com/watch?v=NA25xYZ-fJY - film "Dlaczego mam dobre zdanie o bocianie"
 
 

DLA STARSZYCH DZIECI:

Link do kart pracy: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Zachęcamy do wykonywania kart pracy strony 62-71 (GRUPA ZAJĄCZKI I NIE TYLKO)

Propozycje zajęć

Krótka lekcja "Wiosenne powroty ptaków" link do filmu https://youtu.be/vlXQqg1T07s

Ciekawostki o ptakach pojawiających się na wiosnę https://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/ptaki-wiosenne-opis-i-zdjecia-wiosenne-ptaki-ciekawostki,20333.html

Wysłuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –

powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.

Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,

pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –

świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na

ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych

w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost

na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele

w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm...

trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich

budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

 

  • Rozmowa na temat opowiadania.

Można zadać przykładowe pytania do treści opowiadania.

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

 

Oglądanie zdjęcia bociana.

Zdjęcie bociana. Przykładowe: https://augustowskireporter.pl/media/k2/items/cache/679868b1213cee652eb3e97bb44562e6_XL.jpg

  • Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski.
  • Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.).
  • Naśladowanie głosu bociana.

 Zabawa ruchowaJestem bocianem.

Dziecko naśladuje ruchem i głosem bociana, o którym opowiada rodzic

Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje

na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno.

Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

Bocian

Słuchanie wiadomości na temat bociana.

Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników

wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice

jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych,

o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności.

W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się

nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu.

Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany

zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie

witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat.

Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub

na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach

wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym.

Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami,

wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie

wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.

Propozycje pracy plastycznej o bocianie:

https://youtu.be/aEuv2CgQvPI

Bocian został wykonany z płatków kosmetycznych, papieru kolorowego, bibuły, plastikowej rurki do napojów oraz niewielkiej ilości plasteliny.

https://youtu.be/Nbd6YT7aFos

Prosty do wykonania bocian z jednorazowego talerzyka i rolki po papierze toaletowym.

 Oglądanie zdjęć/obrazków ptasich piór, zapoznanie z ich budową.

Zdjęcia/obrazki ptasich piór.

Zwrócenie uwagi, że składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Można wyjaśnić, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami– one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.

 

A to link do filmu do krótkiego filmu o ewolucji piór w języku angielskim: ewolucja piór

https://youtu.be/hPLgfGX1I5Y

 

 Propozycja pracy plastycznej Ptasie pióra z papieru: https://youtu.be/OyCSH9gS3aE

 

 

WIOSNA

Opowiadania i wiersze:

„Oznaki Wiosny ”- Olek i Ada

https://www.youtube.com/watch?v=iG4QBT1ycqc

Filmy edukacyjne:

  1. Oznaki wiosny- poznajemy wiosenne kwiaty

 https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

https://www.youtube.com/watch?v=0J8-ca6vK_k

 https://www.youtube.com/watch?v=s-7VvcVtKJ0&t=100s

  1. Jako muzykę relaksacyjną proponujemy A. Vivaldiego „Wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

Piosenka do posłuchania :

Maszeruje wiosna

Praca plastyczna :

  1. Wiosenne drzewko: z rolki po papierze, plasteliny bibuły lub kolorowego papieru.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/03/wiosenne-drzewko-z-rolki-i-plasteliny/

  1. Posłuchaj utworu Antonia Vivaldiego Wiosna – i namaluj lub narysuj tak jak Ty słyszysz i widzisz „Wiosnę”
  2. https://pl.pinterest.com/pin/488218415854394768/
  3. https://www.youtube.com/watch?v=jLvFun0spNA
  4. kwitnaca-wisnia-drzewo-malowane-farbami.html

Łamigłówki- karty pracy

 pani_wiosna

wiosenny-obrazek

wiosna_5-6

wiosna_labirynt

wiosna1

wiosna2

wiosna6

wiosna7

wiosna8

 

Gra

https://basiowegry.wordpress.com/2015/03/26/wiosna-gra-planszowa/

 

Inne materiały

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

https://www.superkid.pl/wiosna-cwiczenia-zabawy#zagadki

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/03/porozmawiajmy-o-wiosnie-zbior-materialow-edukacyjnych-dla-dzieci.html