ADAPTACJA
INFORMACJE DLA RODZICÓW
Dzieci rozpoczynających od września przygodę z przedszkolem
Drodzy Rodzice
Serdecznie zapraszamy wraz z dziećmi na plac zabaw do 19 lipca w celu poznania placówki i pedagogów w niej pracujących
Jak w wakacje przygotować dziecko do roli przedszkolaka?
Drodzy Rodzice! Jeśli chcecie, aby Wasze Dziecko łagodnie przechodziło proces adaptacji do przedszkola…
- Rozmawiajcie z Dzieckiem pozytywnie o przedszkolu:
- dlaczego będzie chodzić do przedszkola: np. bo mamusia i tatuś muszą iść do pracy,
- co to jest przedszkole: to miejsce gdzie zostaje się bez rodziców, gdzie chodzi się codziennie, gdzie można się bawić i uczyć, gdzie jest dużo zabawek, plac zabaw,
- kto się opiekuje dziećmi w przedszkolu: miłe panie;
Nigdy nie mówcie o przedszkolu negatywnie, nie używajcie go jako straszaka nawet w żartach. (pójdziesz do przedszkola, to dopiero zobaczysz...) to budzi lęk i niepokój przed 1.09
- Nie straszcie dzieci przedszkolem.
- Odwiedzajcie z dzieckiem przedszkole: przychodźcie na plac zabaw;
- Usamodzielniajcie dziecko. Pozwólcie by:
- samodzielnie myło ręce
- samodzielnie ubierało się
- samodzielnie jadło posiłki
- samodzielnie korzystało z sedesu;
- samodzielnie wycierało nos w chusteczkę
- jak najwięcej chodziło bez wózka
- W naszym przedszkolu dużo uwagi poświęcamy prawidłowemu odżywianiu.
Dla rozwoju narządów mowy bardzo istotną jest umiejętność gryzienia pokarmów różnej konsystencji – mięsa, jarzyn, owoców. Z tego powodu w przedszkolu posiłki nie są miksowane. Tak więc już od teraz można dziecku codziennie dawać pokarmy wymagające gryzienia, np.: marchewkę.
- Stwarzajcie okazje do pozostawiania Dziecka pod opieką osób trzecich /babcia, ciocia, przyjaciele domu, kąciki zabaw itp./. starajcie się wydłużyć ten czas.
- Postarajcie się, aby w okresie poprzedzającym przyjście do przedszkola w życiu Dziecka nie było innych istotnych zmian /np. przeprowadzka/;
- Dostosujecie wcześniej rytm dnia domowego do przyszłego rytmu dnia przedszkolnego /poranne wstawanie, posiłki, spacery, wypoczynek/
- Zarezerwujcie czas na stopniowe i spokojne wdrażanie Dziecka do roli przedszkolaka:
- - stopniowo (małymi krokami) przedłużajcie czas pobytu dziecka w przedszkolu;
- - spokojnie i bez nerwowego pospiechu wprowadzajcie dziecko rano do sali;
„Jak pomóc dziecku szybciej się zaadoptować w przedszkolu”
- W początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej – stopniowo wydłużając czas pobytu w zależności od potrzeb i możliwości dzieci.
- Rodzice dziecko może zabrać z domu coś, co pomoże przetrwać trudne chwile /przytulanka, zdjęcie rodziców/;
- Nie przedłużajcie pożegnania w szatni. Wystarczy pomóc dziecku się rozebrać, pocałować i przekazać maluszka nauczycielowi. Wasze ZDECYDOWANIE pomoże dziecku. Nie chcemy by dziecko miało poczucie, że jest zabieramy je od państwa.
- Nie zabierajcie dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu - jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymuszać.
- Dotrzymujecie słowa /nie obiecujcie, skoro nie będziecie mogli przyjść wcześniej/,
nie mówcie że jest tu tylko na chwilę.
- Doceniajcie starania swojego Dziecka okażcie zrozumienie dla Jego problemów, można powiedzieć tak: wiem że jest ci smutno, trudno, tęsknisz, mnie też jest smutno i tęsknię ;
- Większość dzieci uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy i zabawki.
- Starajcie się określić, kiedy przyjdziecie po dziecko. Nie mówcie „przyjdę kiedy skończę pracę”, ponieważ dziecko nie wie o której rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: „odbiorę cię z przedszkola po podwieczorku”. Najważniejsze jest to, by dotrzymywać słowa!
- Po wyjściu z przedszkola uważnie słuchajcie wypowiedzi dzieci, nie bagatelizujcie ich problemów, podtrzymujcie je na duchu i wspierajcie, okażcie radość, że jesteście razem. Cierpliwie czekajcie na wypowiedzi dzieci na temat tego co wydarzyło się w przedszkolu, pozwólmy im ochłonąć z pierwszych wrażeń, nie zamęczajcie ich pytaniami.
- Tłumaczcie dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię.
- Warto ubierać pociechę tak, żeby nie miała ona większych problemów np. z zdjęciem spodenek w toalecie. Dobrze jest więc przynajmniej na początku założyć dziecku spodenki z gumką. Jeżeli zwłaszcza na początku dziecku zdarzy się przykra niespodzianka np. dziecko posiusia się, to potem będzie czuło jeszcze większą niechęć do przedszkola.
- Wszystkie wątpliwości lub pytania należy kierować do nauczyciela.
Współpracujecie z nauczycielami. Wszelkie informacje i sugestie dotyczące dzieci pomogą nam w podejmowaniu odpowiednich działań służących zaspokojeniu ich potrzeb.
- W ramach zachęcania dziecka do przedszkola nie obiecujcie rzeczy, których nauczycielki nie są w stanie spełnić.
- Zwracajcie uwagę na różne sygnały, mogące mieć związek z przeżyciami adaptacyjnymi niepokój, lęki, problemy z jedzeniem, snem, moczenie itp.
Połowa września to koniec najważniejszej części procesu adaptacyjnego. Dzieci ufnie przekraczają próg przedszkola, czują się bezpiecznie i pewnie w nowym środowisku. Nie oznacza to, że wszystkie dzieci zaadaptują się w jednakowym czasie. U dzieci bardzo wrażliwych okres ten wydłuża się nawet do kilkunastu tygodni.
Co przygotować od września?
- worek (podpisany imieniem i nazwiskiem dziecka) i kapcie (na gumowej podeszwie, zakryte, łatwe do założenia);
- kocyk 60x120, prześcieradło 60x140 z gumką, małą poduszkę;
- dla dziewczynki – grzebień lub szczotka do czesania (podpisana);
- worek (podpisany) + zapasowe ubrania, które pozostaną w szatni (bluzka, spodnie lub spódniczka, kilka zmian bielizny – majtki, skarpetki, rajstopy) (wszystko podpisane);
- nakrycie głowy na dni słoneczne;
- chusteczki higieniczne w pudełku i mokre nawilżane, papier toaletowy mokry;
- np. zdjęcie rodzinne lub przytulanka
Ubieranie dziecka do przedszkola:
- spodnie, spódniczki na gumkę, ani za luźną, ani za ciasną. Tak aby dziecko samodzielnie mogło zdjąć i założyć ubranie
- ubranie stosowne do pogody, ubieranie na „cebulkę”, które najlepiej zabezpiecza przed przegrzaniem lub zziębnięciem
- kalosze i kurtka przeciwdeszczowa jeśli będzie padać
- kombinezon w okresie zimowym
- nakrycie głowy, także w okresie letnim
- buty wyjściowe – bezpieczne, łatwe do zakładania dla dziecka podpisane
- kapcie: na gumowej podeszwie, zakryte, nie sznurowane, łatwe do zakładania – podpisane;
- biżuteria – zostaje w domu!