Publiczne Przedszkole Integracyjne nr 22 w Warszawie

ADAPTACJA

INFORMACJE DLA RODZICÓW

Dzieci  rozpoczynających od września przygodę z przedszkolem

 

Drodzy Rodzice

Serdecznie zapraszamy wraz z dziećmi na plac zabaw do 21 lipca w celu poznania placówki i pedagogów w niej pracujących

 

Jak w wakacje przygotować dziecko do roli przedszkolaka?

Drodzy Rodzice! Jeśli chcecie, aby Wasze Dziecko łagodnie przechodziło proces adaptacji do przedszkola…

  1. Rozmawiajcie z Dzieckiem pozytywnie o przedszkolu:
  • dlaczego będzie chodzić do przedszkola: np. bo mamusia i tatuś muszą iść do pracy,
  • co to jest przedszkole: to miejsce gdzie zostaje się bez rodziców, gdzie chodzi się codziennie, gdzie można się bawić i uczyć, gdzie jest dużo zabawek, plac zabaw,
  • kto się opiekuje dziećmi w przedszkolu: miłe panie;

Nigdy nie mówcie o przedszkolu negatywnie, nie używajcie go jako straszaka nawet   w żartach. (pójdziesz do przedszkola, to dopiero zobaczysz...) to budzi lęk i niepokój przed 1.09

  1. Nie straszcie dzieci przedszkolem.
  2. Odwiedzajcie z dzieckiem przedszkole: przychodźcie na plac zabaw;
  3. Usamodzielniajcie dziecko. Pozwólcie by:
  • samodzielnie myło ręce
  • samodzielnie ubierało się
  • samodzielnie jadło posiłki
  • samodzielnie korzystało z sedesu;
  • samodzielnie wycierało nos w chusteczkę
  • jak najwięcej chodziło bez wózka
  1. W naszym przedszkolu dużo uwagi poświęcamy prawidłowemu odżywianiu.
    Dla rozwoju narządów mowy bardzo istotną jest umiejętność gryzienia pokarmów różnej konsystencji – mięsa, jarzyn, owoców. Z tego powodu w przedszkolu posiłki nie są miksowane. Tak więc już od teraz można dziecku codziennie dawać pokarmy wymagające gryzienia, np.: marchewkę.
  2. Stwarzajcie okazje do pozostawiania Dziecka pod opieką osób trzecich /babcia, ciocia, przyjaciele domu, kąciki zabaw itp./. starajcie się wydłużyć ten czas.
  3. Postarajcie się, aby w okresie poprzedzającym przyjście do przedszkola w życiu Dziecka nie było innych istotnych zmian /np. przeprowadzka/;
  4. Dostosujecie wcześniej rytm dnia domowego do przyszłego rytmu dnia przedszkolnego /poranne wstawanie, posiłki, spacery, wypoczynek/
  5. Zarezerwujcie czas na stopniowe i spokojne wdrażanie Dziecka do roli przedszkolaka:
    1. - stopniowo (małymi krokami) przedłużajcie czas pobytu dziecka w przedszkolu;
    2. - spokojnie i bez nerwowego pospiechu wprowadzajcie dziecko rano do sali;

Jak pomóc dziecku szybciej się zaadoptować w przedszkolu”

  1. W początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej – stopniowo wydłużając czas pobytu w zależności od potrzeb i możliwości dzieci.
  2. Rodzice dziecko może zabrać z domu coś, co pomoże przetrwać trudne chwile /przytulanka, zdjęcie rodziców/;
  3. Nie przedłużajcie pożegnania w szatni. Wystarczy pomóc dziecku się rozebrać, pocałować i przekazać maluszka nauczycielowi. Wasze ZDECYDOWANIE pomoże dziecku. Nie chcemy by dziecko miało poczucie, że jest zabieramy je od państwa.
  4. Nie zabierajcie dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu - jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymuszać.
  5. Dotrzymujecie słowa /nie obiecujcie, skoro nie będziecie mogli przyjść wcześniej/,
    nie mówcie że jest tu tylko na chwilę.
  6. Doceniajcie starania swojego Dziecka okażcie zrozumienie dla Jego problemów, można powiedzieć tak: wiem że jest ci smutno, trudno, tęsknisz, mnie też jest smutno i tęsknię ;
  7. Większość dzieci uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy i zabawki.
  8. Starajcie się określić, kiedy przyjdziecie po dziecko. Nie mówcie „przyjdę kiedy skończę pracę”, ponieważ dziecko nie wie o której rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: „odbiorę cię z przedszkola po podwieczorku”. Najważniejsze jest to, by dotrzymywać słowa!
  9. Po wyjściu z przedszkola uważnie słuchajcie wypowiedzi dzieci, nie bagatelizujcie ich problemów, podtrzymujcie je na duchu i wspierajcie, okażcie radość, że jesteście razem. Cierpliwie czekajcie na wypowiedzi dzieci na temat tego co wydarzyło się w przedszkolu, pozwólmy im ochłonąć z pierwszych wrażeń, nie zamęczajcie ich pytaniami.
  10. Tłumaczcie dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię.
  11. Warto ubierać pociechę tak, żeby nie miała ona większych problemów np. z zdjęciem spodenek w toalecie. Dobrze jest więc przynajmniej na początku założyć dziecku spodenki z gumką. Jeżeli zwłaszcza na początku dziecku zdarzy się przykra niespodzianka np. dziecko posiusia się, to potem będzie czuło jeszcze większą niechęć do przedszkola. 
  12. Wszystkie wątpliwości lub pytania należy kierować do nauczyciela.
    Współpracujecie z nauczycielami. Wszelkie informacje i sugestie dotyczące dzieci pomogą nam w podejmowaniu odpowiednich działań służących zaspokojeniu ich potrzeb.
  13. W ramach zachęcania dziecka do przedszkola nie obiecujcie rzeczy, których nauczycielki nie są w stanie spełnić.
  14. Zwracajcie uwagę na różne sygnały, mogące mieć związek z przeżyciami adaptacyjnymi niepokój, lęki, problemy z jedzeniem, snem, moczenie itp.

Połowa września to koniec najważniejszej części procesu adaptacyjnego. Dzieci ufnie przekraczają próg przedszkola, czują się bezpiecznie i pewnie w nowym środowisku. Nie oznacza to, że wszystkie dzieci zaadaptują się w jednakowym czasie. U dzieci bardzo wrażliwych okres ten wydłuża się nawet do kilkunastu tygodni. 

Co przygotować od września?

  • worek (podpisany imieniem i nazwiskiem dziecka) i kapcie (na gumowej podeszwie, zakryte, łatwe do założenia);
  • kocyk 60x120, prześcieradło 60x120 z gumką, małą poduszkę;
  • dla dziewczynki – grzebień lub szczotka do czesania (podpisana);
  • worek (podpisany) + zapasowe ubrania, które pozostaną w szatni (bluzka, spodnie lub spódniczka, kilka zmian bielizny – majtki, skarpetki, rajstopy) (wszystko podpisane);
  • nakrycie głowy na dni słoneczne;
  • chusteczki higieniczne w pudełku i mokre nawilżane, papier toaletowy mokry;
  • zdjęcie rodzinne.

Ubieranie dziecka do przedszkola:

  • spodnie, spódniczki na gumkę, ani za luźną, ani za ciasną. Tak aby dziecko samodzielnie mogło zdjąć i założyć ubranie
  • ubranie stosowne do pogody, ubieranie na „cebulkę”, które najlepiej zabezpiecza przed przegrzaniem lub zziębnięciem
  • kalosze i kurtka przeciwdeszczowa jeśli będzie padać
  • kombinezon w okresie zimowym
  • nakrycie głowy, także w okresie letnim
  • buty wyjściowe – bezpieczne, łatwe do zakładania dla dziecka podpisane
  • kapcie: na gumowej podeszwie, zakryte, nie sznurowane, łatwe do zakładania – podpisane;
  • biżuteria – zostaje w domu!